Thursday, May 26, 2011

Älytön matkakortti

Julkisen liikenteen maksujärjestelmät eivät ole näköjään missään helppoja toteuttaa. San Franciscon lahden alueella ollaan lopulta siirrytty yhteen älykorttiin, mutta Clipper-kortissa on omat älyttömyytensä, jotka voivat tulla yllätyksenä matkustajalle. Järjestelmän porsaanreiät mahdollistavat myös mukavat henkilökohtaiset alennukset.

Itse julkinen liikenne toimii Bay Arealla kohtuullisen hyvin. San Franciscossa on kattava bussi- trollikka ja pikaraitiotieverkosto, Muni. Lisäksi kaupungissa on muutama BART-metroasema. BART (Bat Area Rapid Transport) kulkee niemellä San Franciscon lentoasemalle ja juuri sen eteläpuolella olevalle Milbraen asemalle. Erityisen kattava BART-verkosto on lahden itäpuolella; BARTilla pääsee nopeasti kulkemaan lähes koko East Bayn päästä päähän. Lisäksi San Franciscon ja San Josen välillä kulkee Caltrain, joka kattaa käytännössä kaikki Piilaakson kaupungit (Caltrainista oli juttua tässä blogissa aikaisemmin).

lähde: clippercard.com
Clipper toimii näissä kaikissa. Sekä neljässä muussa alueen liikennejärjestelmässä. Tämä on varsin hienoa, matkustajien ei välttämättä tarvitse ostaa erilaisia lippuja eri liikennemuotoihin.
Clipperin tausta on vuonna 2002 esitellyssä TransLink-älykortissa, jonka käyttöönotto venyi ja venyi. Esimerkiksi BART otti käyttöön oman älykorttinsa, koska TransLink ei yleistynyt riittävän nopeasti. Viime vuonna TransLinkin nimi vaihtui Clipperiksi ja järjestelmät yhtenäistettiin teknisesti. BART luopui myös omasta lippujärjestelmästään.

Clipperin käytettävyys on periaatteessa ok, mutta muutamia outoksia Clipperistä löytyy. Itse sain vakavan puhuttelun, kun matkustin voimassa oleva kuukausilippu taskussa pikaratikalla. En ollut näyttänyt korttia lukijalle vaunuun noustessani, ja tämä on vakava Clipperin sääntöjen rikkominen. Tarkastajat antoivat sillä kertaa armon käydä oikeudesta. Sakon antaminen olisi ollut aika hassua, kun taskussa on voimassa oleva lippu.

Caltrainilla lippu pitää näyttää lukulaitteelle junaan noustessa sekä siitä poistuttaessa. Muuten kortilta veloitetaan aina täysi matka San Franciscon ja San Josen välillä. Eri liikennejärjestelmissä on eri tavat käyttää Clipperiä, joten kokemattomat matkustajat ovat luonnollisesti ihmeissään.

Kuukausilippu on nimenomaan kuukausilippu, eikä 30 päivän lippu. Esimerkiksi toukokuun 1. tai toukokuun 25. päivänä ostetut kuukausiliput ovat molemmat voimassa toukokuun loppuun. Ja hinta on sama.

Clipperiin voi myös radata erilaisia matkoja tai arvoa. En tosin täysin tajua, mitä hyötyä on ladata korttiin esimerkiksi kymmenen Muni-matkaa 20 dollarilla, kun arvolla maksettuna matkan hinta on sama 2 dollaria. Ja arvolla voi matkustaa myös Muni-verkoston ulkopuolella Bartilla ja Caltrainilla.

Järjestelmässä on myös pieniä suunnitteluvirheitä. Clipper-kortti voi mennä 10 dollaria miinukselle. Ja uuden kortin saa automaatista ilmaiseksi. Tämä on luonut porsaanreiän, joka mahdollistaa henkilökohtiasen erikoisalennuksen BARTilla matkustaessa. Käytännössä voit ostaa joka matkalle uuden Clipper-kortin, johon on ladattu minimimäärä arvoa. BARTilla matka laskutetaan asemalta poistuessa. Kortin voi vingauttaa maksimimiinukselle, jolloin matkasta saa kympin alennuksen.

Lähde: Clippercard.com
Käytetyn kortin voi heittää menemään ja uuden saa automaatista ilmaiseksi. Aikaisemmin minimiarvo oli 2 dollaria, jolloin huijausta pystyi käyttämään melkein missä vaan. Alkuvuodesta minimiarvo nostettiin 5 dollariin, jonka vuoksi junalla joutuu matkustamaan hieman kauemmaksi alennusta saadakseen. Esimerkiksi matka Civic Centerin BART-asemalta lentokentälle maksaa 8,10 dollaria. Nykyisellä minimiarvolla matkan hinnasta voi säästää siis 3,10 dollaria suuntaansa.

Järjettömintä hommassa on se, että uusi Clipper-kortti maksaa viranomaisille 2 dollaria. Jos uudesta kortista veloitettaisiin edes hankintakustannukset, lippukikkailun houkuttelevuus vähenisi merkittävästi.

Paikalliset eivät yllättäen ole olleet täysin tyytyväisiä Clipper-älykorttijärjestelmään. Venynyt ja törkeän kallis projekti , jonka lopputulos on vaikea käyttää.
HSL, ette ole yksin.

No comments:

Post a Comment