Monday, February 28, 2011

Omenani on sitruuna

 
Ostin marraskuussa uuden 11-tuumaisen Mac Book Airin. Ensikokemus oli huikea, ssd-levyn kanssa kone oli hiljainen, keyvyt ja yllättävän nopea. Sen jälkeen olen tainnut kopata kaikki kyseiseen malliin liitetyt ongelmat. Paikallisen Apple Storen Genius Bariin on tullut tutustuttua jo useampaan otteeseen.

Vain parin viikon jälkeen rakkauteen tuli ensimmäinen särö. Kone ei herännyt enää standby-tilasta. Ei, vaikka mitä teki. Noh, laite takuuhuoltoon Suomessa ja viikon odottelu. Vikaa Tector ei kertonut, mutta kertoi, että logiikkakortti on vaihdettu. Apple-kielellä se tarkoittaa käytännössä kokonaan uusia sisukaluja.

Sen jälkeen kone toimi moitteetta aina viime viikkoon asti. Sen jälkeen alkoivat kernelpaniikit. Kone ei suostunut käynnistymään. V-käyrä alkoi jo nousta aikamoiseksi.

Apple Store University Avenuella Palo Altossa. Stevekin käy täällä.
Varasin ajan Palo Alton Apple Storen Genius Bariin ja menin juttelemaan Ray-nimisen neron kanssa. Rayn kanssa oli hauska jutella ja samalla selvisi, että toinen 2 gigan muisteista on rikki. Muuten kiva, mutta Airissa muistit on juotettu logiikkakorttiin, joten lopputulos oli koko logiikan vaihto. Kolmannet sisuskalut meitsin Airiin. Ray oli sitä mieltä, että seuraavalla kerralla ongelmista pitää saada  kompensaatiota. Noh, menin hakemaan konetta korjauksen jälkeen ja kernelipaniikit jatkuivat.

Airi jäi priority-tasolla liikkeeseen ja hemmetin hyvä palvelu onnistui vain vaivoin saamaan potutuksen lauhtumaan. Noin 12 tunnin huollon jälkeen Mario soitti liikkeestä, ja sanoi että kone toimii käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksen jälkeen ongelmitta. Toivotaan parasta.

Yhden sudeksi osoittautuneen yksilön perusteella en aio vielä dumata Airia. Onneksi sain puhuttua opiskelukaverin ostamaan samanlaisen San Franciscon Apple Storesta. Nyt on verrokkiyksilö olemassa.

Täytyy antaa Palo Alton Apple Storen toiminnalle kehuja. Hyvällä palvelulla saa hankalatkin tilanteet yleensä ratkeamaan tyydyttävästi. Maceista maksettavaa ylihintaa voi ainakin täällä perustella sillä, että joka puolelta löytyy liikkeitä, joissa on koulutettua henkilökuntaa auttamassa käyttäjiä ongelmissa. Dell Storeja ei hirveästi ole näkynyt ja Best Buyn henkilökunnan asiantuntemus vaihtelee aika tavalla.

No comments:

Post a Comment